torsdag 10 oktober 2013

Grundläggande sanning

Det var bibelstudium i kyrkan i tisdags kväll. Det var många människor samlade.

Pastor John talade på ett grundläggande sätt om den helige Ande. Från skapelsen, fram till den helige Andes närvaro i Jesus vandring i vår värld. Barnet som blev till genom den helige Andes möte med en ung kvinna, en jungfru. Närvaron i Jesus fortsatta livsvandring ända in i döden på Golgata.

Den helige Ande var också påtagligt närvarande i vår samling. I det John talade fördes vi in i en bekräftelse av vad den helige Ande vill utföra även i vår tid.

Jag sa till John efteråt att detta var grundläggande. Vi visste egentligen allt  innan, men ändå blev det så starkt. Som missionär är jag van att undervisa grundläggande, sa John.

Men jag var inte negativ när jag kallade det grundläggande. Det var som om den helige Ande starkt markerade sin närvaro i vår tid. I en tid då många kyrkoföreträdare skärmar sig från de grundläggande andliga sanningarna.

Människan består av kropp, själ och ande.

Visa mig själen och anden säger den som bara tror på det som går att se fysiskt.

Människans ande längtar till att vara i relation med sitt ursprung. Med Gud. Som det var innan synden förstörde relationen med Gud.

Ändå mer längtar Gud efter att vara i relation med människan. Med varje människa.

Mot slutet av bibelstudie-kvällen kände jag mig manad att leda oss in i förbön för vår tid. Med utgångspunkt från bilden i profeten Hesekiels bok. Bilden om de döda benen som sammanfogas till liv när profeten på Guds uppdrag talade till dem.

Herre låt detta ske i vår tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar