fredag 11 oktober 2013

Samhörighet över gränser

Originalbilden är fotograferad av Jörgen Clauman.
På vår filmduk i kyrkan dyker bilden upp.

Pastor John berättar om sin och Jörgen Claumans besök i djungelområdet i norra Peru.

Jag känner en stark samhörighet med mannen som dyker upp på bilden. En broder med en sliten bibel i sin hand. Hans tilltro till Herren lyser igenom hela bilden. I mig berörs anden djupt.

Det finns inga gränser inom den globala församlingen. Det är samme helige Ande som finns i oss. Det är inte så att vi var och en har en liten bit av den helige Ande, nej det handlar om en total helhet.

Församlingen, Kristi kropp, är global. Vare sig vi vill det eller inte så är vi förenade med de delar av kyrkan som inte har samma teologi som oss. Har delar av kroppen hamnat fel så får vi dela deras kamp. I bön ska vi försvara kroppen. Bönen stärker kroppens immunförsvar.

Brodern på bilden har jag ingen problem att känna tillhörighet med. Jag känner mig förenad. Samtidigt måste jag erkänna att det kan hända att jag inte känner samma gemenskap med alla företrädare för kyrkan.

Det finns någon vill få mig att tro att mitt ansvar endast gäller min lokala församling. Vi som delar värderingar och delar glädjen av nära gemenskap. Lyckas han med denna lögn så reduceras kroppens kraft.

Utan att vi ber om det utser Herren förebedjare för vår nation, vår stad, ja även för våra individuella tjänster. Dessa förebedjade kan finnas var som helst på vårt klot.

Tack Herre för din stora omsorg. Hjälp oss att i kärlek bära hela kyrkan i våra böner.
Att dela både glädje och smärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar