lördag 5 oktober 2013

De fattiga är utvalda

Pastor John har kommit tillbaka till oss efter en resa till sitt gamla missionsfält i norra Perus djungler. Vi är så glada för detta.

Vi talade om en av de ledande bröderna i en församling där. Han är närmast analfabet och tragglar sig sakta igenom bibelverserna. Men inspirerad av den helige Ande predikar han med stor auktoritet Guds ord.

För många år sedan såg jag en annons för prästutbildningen på Lunds universitet. Där gavs ett exempel på en lyckad utbildning. Någon hade lämnat sin naiva barnatro och blivet en sekulär präst. Detta var innehållet som jag minns det. Exakta ordalydelsen minns jag inte.

Av det jag kan följa i media så förstår jag att denna typ av utbildning gjort sin förledande påverkan på kyrkan. Du måste vara stark i din tro och söka dig i närheten av Herren för att inte bli smittad under en lång utbildningstid.

Lyssna, mina älskade bröder. Har inte Gud utvalt de fattiga i den här världen till att bli rika i tron och till att ärva det rike som han har lovat dem som älskar honom? Jak 2:5

Texten i Jakobs brev 2 handlar om att inte behandla människor olika beroende på vilken ställning de har i samhället. Men det är också så att evangeliet lades i händerna på enkla troende människor. Den mänskliga visheten räckte inte till för att ta emot trons gåva.

Inte vill jag tala emot att Gud kan förkunnas genom intellektuell argumentation. Inte alls.Jag tycker den engelske författaren C S Lewis är ett bra exempel på denna typ av förkunnelse.

Men i grunden är inte tro en intellektuell övning. Tron får sin kraft vid mötet med frälsaren Jesus. Ett personligt möte som förändrar allt. Ett möte öppet för alla människor oavsett intellektuell kapacitet.

Herren söker alla slags människor på den plats där de är. Oavsett var det är som format deras levnadsväg. Har du fångats i ditt tänkande så att detta måste omformas, så möter han detta. Har du fastnat i onda vanor vill han lösa dig från detta. Är du fast i droger och kriminalitet vill han lösa dig från detta. Frälsningens väg kan se olika ut, men det är samma frälsare.

Låt inte högmod hindra dig från att ta emot gåvan. "Mänsklig visdom" leder lätt till högmod på samma sätt som rikedom. Äkta visdom har sin källa hos Gud.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar