måndag 14 oktober 2013

Orubblig tro

Gud hade lett de tre männen och nu var de i begynnelsen av en välartad karriär. Då kom den stora prövningen. Omvärlden krävde att de skulle ge upp de värderingar som fram till nu burit dem. Ge upp dem eller dö för dina värderingar.

Sadrak, Mesak och Abed-Negos svar till kung Nebudkadnessar är inspirerande ända in i vår tid.

"Nebukadnessar, vi behöver inte svara dig på detta.  Om det blir så, är vår Gud, som vi dyrkar, mäktig att befria oss ur den brinnande ugnen och att befria oss ur din hand, o konung. Men om inte, så skall du veta, o konung, att vi ändå inte dyrkar dina gudar och att vi inte vill tillbe den staty av guld som du har låtit ställa upp." (Dan 3:16-18)

Nu kom de tre männen att räddas från den död som sågs oundviklig, men likaväl kunde de kommit att bli martyrer. 

En undervisning om tro som enbart inhöstar materiella välsignelser stämmer inte med Bibelns totala undervisning. 

Materiell välsignelse kommer ut av ett gudfruktigt liv, men det är inte den materiella välsignelsen som är det viktiga. Det är gudsrelationen som är navet vi rör oss kring. Denna relation är viktig.

Denna relation kan komma att prövas till sin yttersta gräns. Som för männen i den brinnande ugnen. 

Talas det här om civilt motstånd mot orättfärdiga lagar? 

Många kristna möter denna typ av frågeställningar beroende på att de lever i ett samhälle som kräver underkastelse, i lika hög grad som Nebudkadnessars samhälle krävde detta.

I de länder jag bor i möter jag inget hot som vill beröva mig livet. Men väl möter jag hot som vill döda min gudsrelation och här har jag samma val att göra som de tre männen i den brinnande ugnen. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar