måndag 2 september 2013

Iakttagelser på resa

I helgen har jag besökt min syster i Gideå nära Örnsköldsvik. På något vis representerar denna by utvecklingen i vår nation som helhet.

"Pingstkapellet"
Tidigare fanns tre kyrkor i byn. Svenska kyrkan, Missionskapellet och Pingstkapellet.

Missionskapellet är numera privatbostad och utanför pingstkapellet tronar i ödslig ensamhet en allt mer flagnande annonstavla.

Även här är det numera en bostad och för en tid sedan var det en MC-grupp som firade fest här. Någon sa mig att andra symboler än korset då var aktuella.

En ung kvinna från byn saknade barnsamlingarna som tidigare fanns i pingstkapellet. Men det fanns ingen vilja från pingstförsamlingen i Örnsköldsvik att uppehålla verksamheten. Kvinnan hade frågat, men inte.

Jag skriver inte detta med någon slags värdering. Bara ett konstaterande.

Avfolkningsbyn Gideå har numera många barnfamiljer. Tidigare utflyttade ungdomar kommer tillbaka. Jag vandrade genom byn och tankarna for genom huvudet.

Väckelse över hela landet. Människor som hittar hur fantastiskt gemenskapen i Kristus är.

En ytlig betraktelse utan att ta hänsyn ett övernaturligt ingripande kan var deprimerande. Vi talar då om efterkristen tid. Men jag stannar inte i denna tanke, jag tror på en väckelse. Då allt vänds.

Gideå kyrka

En from dröm?  Nej mer än så!


PS. Svenska kyrkan finns kvar DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar