torsdag 26 september 2013

Till en person

Du har läst mina blogginlägg ibland och funderat över vad för slags tro jag har. Är det inte överdrivet att tala om guds tilltal på detta vis. Hur kan du så säkert veta att Gud finns och att han talar direkt till människor.

Då ska du veta att jag inte alltid haft en tro. Jag uppfostrades till tro, men gjorde revolt och lämnade allt vad kristen tro står för. Jag var helt övertygad att om att jag uppfostrats in i något som var helt fel.

Men mitt gudsmöte den 1 januari 1994 förändrade alla perspektiv. I ett ögonblick visste jag att Gud fanns och att jag under trettio år vandrat åt fel håll. Jag vände om.

Även efter detta är jag mycket granskande av religiösa uttryck. Jag är livrädd att falla för mänsklig påverkan och har reagerat starkt (kanske för starkt) när jag tycker att manipulation förekommer. Vad menar jag med  "kanske för starkt"? Jo att jag sorterat bort "äkta vara" för att den hade inslag som kändes tveksamma.

Pastor David du Plessis beskriver i en predikan "kyrkornas barnkammare" som något som måste finnas. Vad är det för familj som inte har en barnkammare, utan bara finrum? Till barnkammaren hör omogna karismatiska uttryck med mycket av "eget kött", som den förr i världen kunde kallas. Det handlar om människor som vill så mycket att de själva måste hjälpa till för att det ska ske. Men det kan också handla om medveten manipulation och det är fruktansvärt.

Men Gud behöver ingen hjälp. Helig Andes närvaro i gudstjänsten kan inte manipuleras fram.

Jag vill inte säga att jag har stark tro, men så mycket har skett i mitt eget liv att jag fått en grundläggande tilltro till Gud. Det finns händelser i mitt liv som jag inte kan bortförklara.

På intet viss är jag unik. Här i Turistkyrkan i Fuengirola möter jag många kristna vänner som har liknande upplevelser. Rika liv i gemenskap med Gud.

Satan uppmanade Jesus att kasta sig utför muren i Jerusalem för att bevisa att Gud skulle rädda honom. Sådana frestelser för att överbevisa sig själv och andra ska vi akta oss för.

Guds kraft verkar mycket starkt genom den kristna församlingen. När ljuset kommer in i ett rum så viker mörkret. Det spelar ingen roll om mörkret var så massivt  att det kändes som om det alltid skulle vara mörkt.

När ljuset belyser våra egna liv blir behovet av omvändelse starkt.


bloggen finns också på
bonehuset.se
tillsammans med annat material



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar