fredag 20 september 2013

Det lokala projektets glädje

I natt hade jag en speciell dröm.

Den handlade om ett mindre samhälle som skulle driva ett näringslivsprojekt. Projektet hade kopplingar till en större satsning, kanske nationellt.

Människorna i samhället hade tro och ur tron hade tankar fötts. Dessa tankar symboliserades av en bild på en fiskare som håller upp sin fångst. Ni vet den där bilden där någon som fångat en fisk håller upp den mot kameran och ansiktet strålar av stolthet.

Konsulterna som skulle ge råd, tyckte att de tankar som fötts var för enkla. Vi måste ha något som fungerar internationellt. Det är bra att ni har glädje, men vi måste vara realistiska.

Dock var det så att så länge samhället höll sig till de tankar som fötts och någon "höll upp" projektet med glädje, då fungerade projektet. Människorna såg detta och kände glädje, ja även konsulterna kunde räkna fram att det som fötts blev framgångsrikt ekonomiskt.

Jag kände en maning att skriva ner drömmen. "Uppmana människorna att ta emot de tankar som jag ger. Jag låter tankar födas och ni ska inte låta någon ta ifrån er de tankar som jag ger. Pröva tankarna, men gör det med glädje och förväntan".

Kunde drömmen handla om ett lokalt livsmedelsprojekt. Kanske. I vilket fall kolliderade projektet med strömningar som fanns i samhället i stort.

Minns att de stora multiföretagen bara är förvaltare av en idé som fötts. Dessvärre har de ofta glömt bort detta och förvandlas till finansiella kungariken. Alla stora idéer föddes i enkelhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar