fredag 6 september 2013

Bönekamp

Jag vet inte hur du som är förebedjare för nationen upplever bönekampen just nu.

Själv upplever jag en kamp runt världssituationen. Samtidigt som solen skiner ute och vi har haft den bästa sommaren på länge, så har jag kamp i mitt inre. Jag kan inte bara njuta av sommaren.
Gärna skulle jag "slappa av" men det går inte. En eld brinner i mitt inre.

Rätt eller fel i världspolitiken? Vad vet jag. Men i bön upplever jag en pågående kamp.

Har mitt ställningstagande någon betydelse? Mänskligt sett knappast någon betydelse alls.

Men så står det i Bibeln att "mycket betyder en rättfärdig mans bön".

Så är det. När vi är tar emot Jesus så blir vi rättfärdiga. Inte som egen prestation utan vi får detta som en gåva och det betyder att våra böner har stor betydelse.

Människor som tar sin tro på allvar innebär en skillnad. Inte genom egen styrka utan genom Jesu kraft.

Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss,  honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef 3:20-21)

Det är menat så, att kyrkan / församlingen ska innebära en skillnad i sin samtid. Genom den kraft som verkar i oss. Jag följer min kallelse och tror att detta har betydelse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar