torsdag 19 september 2013

Herren är helig

Jesus guds sons blod renar från all synd.

För att detta påstående ska vara sant krävs för det första att det finns en gud och för det andra att Jesus är guds son. Det tredje som krävs är att det finns något som heter synd.

Jag möter att alla dessa grundläggande begrepp ifrågasätts, eller bortförklaras, även inom den kristna kyrkan.

Det finns en allsmäktig Gud och han är den han är. Han kallar sig själv "Jag är".

En av guds egenskaper är helighet. Den som mött guds helighet vet att då tystnar människan. Upplevelsen blir att heligheten skulle störas om jag sa ett ord. Jag har varit med om detta vid bönetillfällen. Alla närvarande tystnar när guds helighet finns i rummet, så starkt närvarande som om det gick att ta på den.

När Guds helighet finns närvarande så uppkommer syndanöden. Heligheten är som en strålkastare som avslöjar min synd. Den går inte att dölja. Något måste göras.

En annan av guds egenskaper är kärlek. En kärlek mycket djupare än det vad människor normalt kallar kärlek. När min förkrosselse möter guds kärlek så inträffar något. Då händer det jag inledde med; Jesus guds sons blod renar från all synd.

Jesus är inte bara en vishetslärare. "Den finaste människan som funnits" sa någon till mig. Han är mer än så. Han är guds son som gav sitt liv för att mina synder skulle tas bort.

Att möta honom är så enkelt. Du behöver inte kunna allt, men du måste uppge allt.

Väckelse är när guds helighet är så närvarande att det blir helt naturligt att uppge allt. Då tystnar mänsklig argumentation. Då böjs styva nackar. Det går inte att argumentera när guds helighet finns i rummet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar