fredag 27 september 2013

Fortsättning

Till dig min vän, igen.

Har du någon gång mött en tillrättalagd kyrka. Du vet som när en mäklare fixar till ett hus inför försäljningen. De fixar till för att köparen ska kunna se möjligheterna med objektet.

En levande kyrka är inte tillrättalagd. Den består av ett antal människor som befinner sig i en vandring med Gud och på olika stadier i sin gudsvandring.

"Titta på hur de troende är" kan någon utropa med skadeglädje. Javisst ofullkomliga människor som alla andra, men de leds i sin livsvandring att bli allt mer lika Kristus.

Så i den levande kyrkan sitter inte bara helgon, ändå är det dessa människor som i Bibeln kallas för de heliga. Detta under kallas frälsning. Att ta emot guds nåd.

Värdet i Guds ögon handlar inte om hur duktiga vi är. Präktighets-poäng har ingen betydelse.

Den rike eller för all del "den kände" har ingen privilegierad plats i den levande kyrkan. Bibeln kallar sådan särskiljning för synd. Ledarskapet ska vara tjänare för "sin flock". Liknelsen om den gode herden är förebilden.

Hur avslutar jag detta? Jo jag böjer mina knän inför Gud för att ta emot hans nåd. Jag behöver den mer än alla andra. Kanske du också behöver den?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar