torsdag 29 augusti 2013

Den profetiska dimensionen

Avsaknad av det profetiska dimensionen skalar bort tyngden i skriften och förvandlar den till vanlig prosa. Nyligen så jag ett TV-program om Uppenbarelseboken. Detta program hade uppenbarligen som utgångspunkt att förklara texten genom att se den som enbart en människas formuleringar, grundat på vad som hände i den personens omvärld.

Ett exempel. Författaren Johannes var uppenbarligen en man som väl kände till de sju församlingar som han, i början av texten, vände sig till. Detta med anledning av att han gav ros och ris till församlingarna för olika företeelser. Så resonerar man rent mänskligt. Att det handlar om ett gudomligt tilltal försvinner rakt ut i det okända. Visst kunde Johannes känna församlingarna, men det profetiska tilltalet har en större skärpa och flera dimensioner, än en enskild människas tankar.

Mycket av teologisk forskning har denna utgångspunkt. Den mänskliga analysen, som om Guds tilltal inte finns. Jag har i ett tidigare inlägg talat om en bok som beskriver den kristna kyrkans historia, där jag kunde konstatera att jag själv måste lägga till den profetiska dimensionen för att ha nytta av boken.

I bibelöversättningen "Bibel 2000", saknar jag respekten för den profetiska dimensionen. Psaltaren 22 är ett exempel på detta. Av det skälet har jag valt bort denna översättning. Sammantaget kan skriftens profetiska tilltal inte skalas bort i en enskild översättning. Helheten vinner över de enskilda felaktigheterna, men jag har frihet att välja en annan översättning som jag uppfattar ha större känslighet för texten.

Det profetiska tilltalet bör också finnas i den enskilda predikan. Inte som fristående personliga påhitt utan som den helige Andes vägledning till att uttolka texten. Att höra en predikan som saknar profetisk dimension är lika tråkigt som att rakt av läsa telefonkatalogen och lika meningslöst.

Ett tillägg: Den helige Ande kan använda även en andelös predikan för att beröra en enskild människa. Även telefonkatalogen om så skulle vara ;)


bloggen finns också på
bonehuset.se
tillsammans med annat material

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar