måndag 5 augusti 2013

100 år - försvinnande snabbt

En stilig hundraåring
Nyligen gick jag på skördefesten i Smedstorp och tittade på gamla maskiner. Vad knepiga människorna varit under tidens gång. Diverse finurliga maskiner för att underlätta arbetet i jordbruket.

Skönheten på bilden talar om för oss hur den industriella tillverkningen såg ut då. En skönhet som massproducerades i USA för hundra år sedan.

Bilarna har utvecklats. Den digitala revolutionen är uppenbar. Vår hjärna förlängs med teknikens hjälp.

Låt oss dock inte luras att tro att vi som människor utvecklats i samma takt som våra hjälpmedel. I grunden är vi nog ganska lika våra förfäder. Livsfrågorna är i grunden de samma nu som förr.

När jag läser kung Davids psalmer så känner jag ingen distans till Davids formuleringar, utan de tränger rakt in i mitt liv. Han levde dock tre tusen år före mig. Ändå känner jag igen mig. Stort tycker jag.

Om vi antar att jag kommer att leva i 80 år och att det är 2000 år sedan Jesus levde. Då utgör mitt liv 4% av tiden som förflutit sedan Jesus gick på jorden.En klar mätbar tidsperiod.

Så även om den tekniska utvecklingen vill lura oss att tro annat, så ligger den bibliska historien inte så långt tillbaks i tiden. Vår förmåga att utnyttja skapelsens lagar och logik gör oss dock inte till skapelsens herrar. Ibland tycks vi tro detta.

Det har snart gått 20 år sedan jag mötte Gud till ett förvandlat liv. Jag märker att saker hänt under denna tid med den del av kristenheten som jag överblickar. En negativ sak, att distansen till ordets sanningar ökat. En positiv, att längtan efter närheten till Gud ökat och att insikten ökat om att det är endast Hans ingripande som gör den efterlängtade förändringen möjlig.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar