söndag 25 augusti 2013

Trygg mitt i stormen

När du ser dig omkring. Vad ser du? Vad kan du lita på?

När vi ser en TV-bild så vet vi inte om det du ser är sanning eller en bild som någon vill presentera för att påverka opinionen. Starka viljor driver fram bilder av verkligheten som påverkar oss alla. Vad är kärlek? En känslomässig bekräftelse av egot eller något djupare?

Arabisk vår eller förstadiet till en arabisk höst? När det som kallas den arabiska våren inträffade i Egypten, så talade många i optimistiska ordalag. Utvecklingen bekräftar det jag kände. Finns starka totalitära grupper så kör de över idealisterna. Nu förföljs kristna i Egypten av dessa totalitära grupper. Vem är vän och vem är fiende i Syrien? Endast framtiden kommer att visa detta.

Mitt i detta inferno, där människor lider svårt, så väntar vi kristna på Kristi återkomst. Eller gör vi verkligen det? Bibelns undervisning om hur det ska vara innan Jesus kommer tillbaka, den finns mitt framför våra ögon. Men vi är helt upptagna av vardagen och så säger skriften också att det ska vara vid tiden för Kristi återkomst. Den judiska nationen har återuppstått. Så allt stämmer.

Hur förhåller då jag mig, lilla människa, inför allt det stora? Hoppas att förnuftet ska segra?

I Sverige har vi haft en lång fredsperiod. Vi vill tro att fred är en mänsklig rättighet. Men vem garanterar denna rättighet? Världssamfundet genom FN? Krig är något som sker på avstånd, något vi ser som en främmande händelse. Något som presenteras på TV.

Genom tron på Jesus kommer den kristne inte att garanteras frihet från förföljelse. Men vi lär känna Guds kärleks fulla omfång och kraften i Honom, den som bär oss genom livet medan vi väntar på Jesu återkomst.

 Därför böjer jag mina knän för Fadern,  han från vilken allt vad Fader heter i himlen och på jorden har sitt namn.  Jag ber att han i sin härlighets rikedom skall ge kraft och styrka åt er inre människa genom sin Ande, och att Kristus genom tron skall bo i era hjärtan och ni skall bli rotade och grundade i kärleken.  Ni skall då tillsammans med alla de heliga kunna förstå bredden och längden och höjden och djupet  och lära känna Kristi kärlek, som går långt utöver vad någon kan förstå. Så skall ni bli helt uppfyllda av all Guds fullhet.  Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss,  honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet, amen. (Ef 3:14-21)



bloggen finns också på
bonehuset.se
tillsammans med annat material

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar