fredag 23 augusti 2013

Därför skriver jag

Min kallelse är att vara förebedjare. Detta gör att en semesterresa, som den där vi nyss besökte vänner i Norge, den blir även en böneresa. När jag ser mina vänner i deras naturliga miljö och upptäcker vad deras Gudstro betyder i det sammanhang de lever i, då fylls jag av tacksamhet till Gud.

Jag känner också inom mig den andliga kamp som pågår även i vårt västliga grannland. Vi är förenade som en del av den västerländska kulturen. En kultur som avvisar levande Gudstro, en kultur som vet bättre än Gud, en "babeltornets kultur", ni vet när människan vill ta Guds plats.

Mitt i denna kultur finns en stark längtan efter att möta Gud. Människor söker sig till något utanför egoismens vallar. Ja, egoismens fängelsemurar.

Denna längtan kommer att bli bekräftad därför att Gud alltid vill låta sig finnas. Mer än vad vi själva vill, så vill Han. Han väntar på oss varje dag, varje stund.

Jag skriver blogg av två anledningar.

Den första är att jag önskar att människor ska få möta Jesus och inse att detta möte är ett verkligt möte med en uppstånden frälsare.

Det andra skälet är att jag vill uppmuntra de människor som mött Jesus, att ta sin tro på allvar och att de ska inse att de, mitt i vardagen, finns i ett andligt sammanhang och att deras val är av stor betydelse. Inte bara för dem själva, utan för hela mänskligheten.

Kyrkan, församlingen är inte endast en plats för varm gemenskap, den har en uppgift för människorna i sin tid. Frälsningens ögonblick är alltid just nu.

bloggen finns också på
bonehuset.se
tillsammans med annat material

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar