torsdag 22 augusti 2013

Om ordet syndanöd

Låt oss se på ordet syndanöd.

Ändelsen i detta ord finns som begynnelse i ett annat ord, nämligen ordet nödvändig.

Medvetenhet om synden i mitt liv är nödvändigt för att dess makt över mig ska brytas. Jag lyfter inte mig själv i håret för att synden ska bort, nej jag vänder mig till min frälsare för att få förlåtelse och för att få kraft till ett liv i omvändelse.

När den första församlingen i Jerusalem "bildades" så står det att Petrus i en predikan uppmanade: "Låt er frälsas från detta bortvända släkte". Tretusen människor lät döpa sig och blev lärjungar, efter denna uppmaning.

Mötet med Guds helighet avslöjar synden i mitt liv. Då uppstår syndanöd. Detta är en fullständigt normal företeelse. När jag upptäcker vem Gud är så vill jag vara förenad med Honom och jag inser att synden i mitt liv hindrar mig i detta. Då uppkommer desperation.

Denna desperation får sin upplösning i mötet med frälsaren, Jesus.

Men människan är inte syndfri ens efter detta möte. Nej, men en ny vandring har börjat, en vandring i Guds kraft.

Låt inte lura dig av att syndabegreppet nedmonteras i vår tid. Att omvändelse allt mindre predikas. Vår tids budskap är tillspetsat: "Gud älskar oss som vi är och vi behöver inte omvända oss". Detta är en falsk undervisning. Gud älskar oss verkligen som vi är och önskar att vi omvänder oss till ett nytt liv. Ett liv i hans kraft med dagliga tillskott av nåd och kraft.


bloggen finns också på


tillsammans med annat material

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar