lördag 17 augusti 2013

Andlig gemenskap

Vi är på resa i Norge och besöker vänner från Skandinaviska Turistkyrkan. På alla vis blir vi omslutna av deras kärlek och deras liv.

När jag på nittiotalet reste till Norge upplevde jag en större frihet i anden där än hemma i Sverige. Nu verkar sekulariseringen dessvärre hunnit ifatt.

Bilden av muren som jag fick av Herren kommer upp i mitt inre. Muren är inte tjockare än att en förändring kan komma, ska komma, i ett ögonblick. När den rasar så ser människorna Jesus som han är.

En vän till mig talar om "brudevekkelsen", d.v.s. Att Kristi brud kallas ut ur sitt sammanhang, att i kärlek möta sin brudgum. Vilka svarar på detta? I Bibeln talas om många inbjudningar men få svar.

På resa blir jag på ett särskilt vis delaktig i mina vänners liv och deras andliga sammanhang. Jag är omgiven av rika levnadsöden som starkt förtröstar på Gud. Det är en stark upplevelse att få bli delaktig.

Inom turismindustrin  talas det om upplevelseresor. Jag behöver inga konstruerade upplevelser. Att bli delaktig i anden med mina vänner är spännande och uppfordrande. 

Det tar nog tid att sortera upp alla upplevelser. Vi hörs. Genom husvagnsfönstret ser jag morgonsolen belysa molntussarna. De mörka molnen försvann i natt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar