lördag 3 augusti 2013

Utbildning på gott och ont

Jag läste nyligen en tidningsartikel skriven av en pastor som betonade vikten av utbildning för kristna, främst pastorer tror jag. Det var viktigt med utbildning av alla slag, även akademisk utbildning. Om jag förstod argumentationen rätt så handlade det om att kristendomen misskrediteras genom personer som saknade utbildning och talade i okunnighet. Pastorn lyfte även fram bibelkunskap och kunskapens ord.

På intet vis vill jag argumentera mot detta, men jag har en del funderingar.

I sin ungdom kom den sydafrikanske pingstpastorn David du Plessis i konflikt med sin far. Det handlade om att David fortsatte sina studier på högre nivå och att fadern var rädd att David därigenom skulle förlora sin tro. Fadern återlämnade till och med sin egen licens som lekmannapredikant, eftersom han inte kunnat uppfostra sin son rätt.

När fadern fann att David inte förlorat sin tro så normaliserades relationen igen och David kom under sin verksamhet att ha stor nytta av sin utbildning. Herren ledde honom rätt in i de traditionella kyrkornas ledarskikt och där hade avsaknad av utbildning varit ett hinder i kommunikationen.

Den ende utbildade teologen bland apostlarna var Paulus. Hans utbildning var begränsad av den tidens tänkande inom judendomen och den förde Paulus i direkt konflikt med budskapet från Jesus. Han blev till och med förföljare av de kristna. Efter en korrigering kom denna utbildning att vara mycket värdefull för hela den kristna kyrkan ända in i vår tid.

De flesta apostlarna hade som utbildning endast en treårig bibelskola med Jesus som lärare. Med insikt given av den helige Ande, efter den första pingstdagen, så räckte detta för att klart förkunna evangeliet till omvärlden. På ett tydligt sätt och framgångsrikt.

All utbildning, i alla tider, begränsas av den tidens tänkande. Tidsandan består av ett antal tankekonstruktioner, både negativa och positiva sådana. Som troende kristen kan jag lotsas igenom dessa tankebyggnader och få en insikt i vad som är gott och vad som är dåligt. Detta kräver en levande gudsrelation och ett stort mod.

Min uppfattning är att vår västerländska kultur av i dag har starka inslag av falska tankekonstruktioner. Ställer du dig i opposition till dessa kommer du att bli ifrågasatt. Därför är det lätt att hamna fel.

Jag hörde för en tid sedan talas om en äldre, mycket kunnig pastor, som tillrättavisades av en yngre kollega som ansåg att den äldre mannen inte borde uttala sig eftersom han saknade utbildning. Leder utbildning till denna typ av arrogans så är den katastrofal och fördummande.

Bland det värsta jag vet är experter, oavsett område, som säger att lyssna nu till mig för jag är expert. Kan inte argumentationen övertyga genom sitt budskap så är det inget värt. Examen, titeln, är endast en papperskonstruktion som kan beskriva något gott, men det är ingen garanti för detta.

Vittnesbördet om mötet med Jesus behöver inget tillägg. Det är rakt och möter människans hjärta.
En förkunnelse grundad på Bibelns texter skär rakt igenom tankekonstruktioner.

Mer finns säkert att säga men jag sätter punkt här för denna gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar