onsdag 7 augusti 2013

Att missa hela poängen

"Därför uppmanar jag er att leva värdig, ödmjukt och kärleksfullt".

Vad då därför?

"Jo för Honom tillhör äran i alla släktled och genom alla tider".

Vem då?

"Han som förmår göra långt mer än allt vad vi ber om, genom den mäktiga kraft som verkar i oss".

Kan jag lära känna Honom?

"Tillsammans med alla de heliga får jag utforska både bredden, längden, höjden och djupet av Hans oerhörda kärlek och bli uppfylld av Guds fullhet".

Vilket perspektiv. Det segrande perspektivet. Att föra den goda kampen fylld av Guds kärlek och i Hans kraft. Texten från Efesierbrevets tredje och fjärde kapitel är så viktigt och den slutar i enheten i Kristi kropp.

På nätet har jag sett spåren av kristna som kämpar kampen utan detta perspektiv. De har så rätt, de kämpar så hårt för den kunskap de har och orden de riktar mot andra är så hårda.

Men här missas hela poängen. Den goda kampen kan aldrig föras segerrikt, om inte kämpen helt är rotad i Guds outsägliga kärlek. Satan älskar att knäcka kristna som för kampen i egen kraft.

Jag ropar av hela mitt hjärta. Låt mig vara en kämpe i din kraft, fylld av dig. Herre ge mig kärlek till alla människor. Låt inte mina ord falla döda till marken, likt  myggan som försökte ryta som ett lejon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar