söndag 7 mars 2010

Stilla dag

I dag får jag ta det lugnt på grund av en förkylning. Det har varit så många starka intryck den senaste tiden så lite vila och eftertanke är inte helt fel.

Mötet med Jesus är ett verkligt möte. Han stiger in i en människas liv och en förvandling sker. Jag har full förståelse att den moderna västerländska människan vill förvisa detta mötet till fantasins område men den västerländska människan vet inte om att den själv begränsat sig genom att allt ska passera genom hjärnbalkarna.

I Grekland utvecklades det vetenskapliga tänkandet. Teorier ställdes upp och godtogs eller förkastades. Vid en viss tidpunkt anser sig vetenskapen presentera en sanning som senare kommer att förkastas, i vilket fall hänskjutas till historieboken. När ska jag hänga på tåget för att få en stabil grund i livet? Kan människan med sin begränsning förstå vem Gud är?

I går fick jag höra berättelsen om den unga brottslingen som ansågs vara ett hopplöst fall, men som genom mötet med Jesus kom att helt upprättas i sitt liv. Ett av många exempel från Evangeliesentrets arbete. Efter flera årtionden håller det fortfarande.


Jag känner till andra exempel där kampen fortsatt efter mötet med Jesus. Det svåra är att överlåta allt till Honom. Vi vill så gärna rycka tillbaks våra misslyckanden för att bevisa att vi inte duger. Men han säger att för den som tagit emot Honom finns ingen fördömelse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar