lördag 27 mars 2010

O, hur jag längtar!

Det är tyst i lägenheten. Sent i går kväll pågick ett intensivt samtal, efter en god middag. Livserfarenheter möttes och längtan efter att få vara människor som leder andra människor till frälsning var så starkt i luften.

Nu sitter jag här med en enda önskan. O att denna text jag skriver skulle leda en människa till Gud. Vill du som redan mött Jesus förena dig med mig i denna bön.


Vad förunderligt, detta med att vara människa. Att ha förmåga att tänka, känna och att uttrycka sig och leva i kärlek. Äkta kärlek. Tänker då på ungdomar som lever i längtan till självmord. Livets kärna och nyfikenheten på livet har ersatts med blygrå levnadstristess. Abrupt kastas man in i en vuxenvärld och kanske möter människor som endast söker egots bekräftelse och de egna lustarnas fullföljande.

Djävulen gjorde uppror mot Gud för få att allt rikta mot sig och varje människa som som gör samma misstag, att fokusera och mata sitt ego kommer att hamna på samma ställe.

Va då, tror du på en djävul hör jag någon utropa. Nej inte på en rödglödgad person med svans och eldgaffel i högsta hugg. Jag tror inte heller på Gud som en gammal farbror som sitter bland molnen. Nej andliga sanningar hittar inte sina bilder på ett enkelt vis. Många av de bilder vi av tradition har med oss är besmittade att mänsklig manipulation. Men djävulens, åklagarens roll vill jag få hjälp att avskärma mig mot. Och den ondska egoismen leder till vill jag hålla mig borta från. Så hjälpe mig Gud.

Jesus visar på vem Gud är och säger att Han är vägen till Gud. Sök detta möte, mötet med Jesus, och låt ingen stjäla ditt möte med Honom frälsaren. Detta möte är livets största och viktigaste realitet. Detta möte leder dig in i en livsvandring tillsammans med den helige Ande och väl i denna relation så längtar du till livet och inte bort från livet. Även om en evighet i gudsrelation väntar.

En bild om Gud från Johannes Uppenbarelse älskar jag:


"Se, nu står Guds tabernakel bland människorna, och han skall bo hos dem och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem. 4 Och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer och ingen sorg och ingen gråt och ingen plåga. Ty det som förr var är borta." Upp 21:3


Det är detta Gud vill, inte bara i en framtida evighet. Utan nu i ditt liv. Detta är gudsrikets seger i vår tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar