torsdag 25 mars 2010

Gud, Du är större än mina referensramar

Brytningspunkten mellan Guds helighet och Guds längtan till gemenskap med den ofullkomliga människan. Det var detta som var en del av det bibelstudium jag höll i tisdags och något jag längtade att kunna tala om. Många sa vänliga ord till mig efter bibelstudiet men jag kände det som om jag inte nått fram. Men vem klarar att beskriva Gud, Han som är större än alla våra referenspunkter?

Anledningen till att jag vill tala om detta ämne är att jag tycker mig möta människor som lever på "en billig nåd", men nåden var och är aldrig billig. Den kostade Jesus inte bara livet, utan vad värre var, den Helige fick översköljas av all världens ondska, för att besegra denna ondska på korset på Golgata.

Jag tror inte vi kan förstå detta med helighet, hur stort det är och hur viktigt det är. Men vi kan uppleva en kontakt med Guds helighet och då stäms vi i ett ljuvligt tonläge. Efter en sådan upplevelse vill vi bara vibrera i samklang med denne Helige Gud.

Nu kräver inte Gud av oss att vi ska förstå Honom. Han önskar att vi ska vara människor rakt igenom, och att vi ska leva våra liv här på jorden som sådana, men Han kallar oss till att ta emot Hans erbjudande om frälsning från det onda och att vi sedan ska vandra i gemenskap med Honom. Han erbjuder igen "gräddfil" där vi susar vidare utan att möta svårigheter. Det Han erbjuder är en vandring på en smal väg, men vilken vandring. En vandring i gemenskap med universums skapare, i Hans kraft och i Hans stora kärlek. En vandring som förvandlar dig och mig.

Jag känner ödmjukhet då jag här i Fuengirola möter så många människor som levt långa liv i denna gudsgemenskap och kan vittna om Hans godhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar