onsdag 10 mars 2010

Om helande

Redan Jesus övertygade sin samtid om att Han var Messias genom de under han fick utföra. Förkunnelsen om Messias fanns hos profeterna, men det var som om det behövdes manifestationer i människornas vardag för att de skulle förstå att något ovanligt var på gång.

Vi talar med längtan efter en kristendom som är som i Apostlagärningarna och denna finns i vår tid manifesterad i stora delar av världen. På samma sätt sker det.

I vårt närområde är detta med under en sak som ses med stor skepsis, i vilket fall om det handlar om svar på bön. Vilken journalist utanför den kristna tidningarna vågar skriva om de under som sker i vår tid? Frågeställningen borde vara intressant, men risken är stor att bli töntstämplad.

Jag ställde mig frågan: Hur många under känner jag till - direkt från källan - inte som berättelse.

Svaret blev: Faktiskt ganska många. Min "skånepastor" Bengt Jörnland, har en kallelse till förbönstjänst för sjuka och i samband med hans tjänst har jag flera exempel på omedelbart helande. Kanske har jag själv fått vara med om ett sådant, även om jag avvaktar med detta. Men jag bad om förbön för divertikel inflammationer som regelbundet drabbat mig ett par gånger om året och som brukar vara besvärliga och utdragna. Men efter förbönen har jag inte haft några sådana.


Även här i Fuengirola har vi varit med om omedelbart helande.

Den som inte tror brukar vilja ha bevis för att inte svepas med av något form av önsketänkande. Sådana fall har jag närkontakt med i två fall.
Det ena en man som hade konstaterats ha en utväxt på hjärnan och där några äldre kvinnor i bön fick reda på att han blivit helad. Vid förnyad kontroll visade det sig att utväxten var borta. Dokumenterat.
I det andra fallet besökte en afrikansk kvinna en katolsk bönegrupp i Stockholm. En vän till mig, Pancho Chin A Loi, ledde denna bönegrupp. Han var jazzmusiker och ordnade en stödkonsert för att en stor ryggoperation skulle komma till stånd. Denna konsert inbringade ca 20.000 kr och dessa pengar räckte inte långt men de räckte till röntgenplåtar före och efter ett konstaterat helande som skedde vid ett bönetillfälle i denna gemenskap.

Det jag nämner här är inget unikt, men ibland behöver vi påminna oss vilken Gud vi är i relation till.

Varför inte alla våra böner omedelbart blir besvarade är en helt annan fråga. Även den mycket relevant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar