torsdag 11 mars 2010

Samarbeta med den helige Ande - del två

För några dagar sedan funderade jag över en hälsning jag fått om att jag skulle samarbeta med den helige Ande. Var det inte just detta jag så gärna ville göra? Varför behövde jag då en hälsning?

I morse slog jag på måfå upp sidan 68 i boken på bilden. Inom parentes har denna bok följt mig nära under ett halvår.

När vi kommer in i boken har den unge David och hans fru Anna kommit i heltidstjänst för Herren och lagt upp ett stort program för att rätt utnyttja varje minut av dagen. Bön, bibelläsning o.s..v.
Men verksamheten hade inga frukter. Bara kamp.

"Vi ber och ber, sa jag, och har inte sett ett enda bönesvar på sex månader."
"Vi blir mer och mer uppbundna av vårt eget system, sa Anna."
"VÅRT EGET SYSTEM!!"

"Utan att säga något mer kröp vi båda ner på knä. Herre vad är det för fel?"


"Svaret kom snart och utan större dramatik. Jag talade de ord som dök upp i min hjärna." "Du tillber mig av lag och inte av nåd. Du har fel när du försöker klara allt med lagträldom. Du gör lagträldom även av bönelivet." Vidare "Jag vill att du ska be utan uppehåll. Jag vill att du ska leva som Anden leder dig att leva. Du är så upptagen med att inruta din dag att du inte lyssnar till den helige Ande när han talar till dig om något annat."


Senare: "Vi var slagna i bojor, trots våra goda avsikter. Herren undervisade oss mycket från skriften:

Romarbrevets 8 kapitel. 26 Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Ty vi vet inte vad vi bör be om, men Anden själv ber för oss med suckar utan ord, 27 och han som utforskar hjärtan vet vad Anden menar, eftersom Anden ber för de heliga så som Gud vill.28 Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa, för dem som är kallade efter hans beslut.

Varför måste vi anstränga oss så? tänkte vi, när han faktiskt vill leda även våra böneord." Vidare slutet av första Tessalonikerbrevet: 16 Var alltid glada, 17 be oavbrutet 18 och tacka Gud under alla livets förhållanden. Detta är Guds vilja med er i Kristus Jesus. 19 Släck inte Anden. 20 Förakta inte profetior, 21 men pröva allt, behåll det goda, 22 och håll er borta från allt slags ont.
23 Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. 24 Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk."

Slut på citat.

Kallade till frihet i gemenskap med Gud. Lyssna. Tillåt andens gåvor att vara i funktion, men pröva allt. Segern i den andliga världen vinns inte av trälar men av vanliga människor, med fel och brister, som öppnar sina liv för den helige Andes ledning.

Så det var nog detta som menades med "Samarbeta med den helige Ande".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar