fredag 5 mars 2010

Malmö i mitt hjärta

I går hörde jag Reidar Tommesen från Evangeliesenter i Norge tala. Det är fantastiskt vilka resultat som uppnås i vård av missbrukare genom organisationer som Evangeliesenter i Norge och LP verksamheten i Sverige.  När Jesus kommer in i en människas liv så sker stora förändringar.

Vid ett tidigare tillfälle har jag nämnt en man som gick på heroin och ofta var förvisad till Malmös parker. När jag som förebedjare och medmänniska var i kontakt med honom så fick jag en inblick i hur negativt de sociala myndigheterna kunde vara till kristen missbrukarvård. Trots att han ville söka hjälp hos LP-verksamheten, så fick han det inte. Detta trots att kristen vård av missbrukare visar skyhögt bättre resultat än den traditionella vården. Jag vet inte om det är fråga om en missriktad "neutralitet" i religiösa frågor eller ren kristendomsfientlighet. En person som vill göra ett sådant val borde inte förhindras att få en vård han önskar.

Malmö är Sveriges tredje stad i storlek men som plats för missbrukare och uteliggare tror jag Malmö ligger i topp sett i förhållande till sin storlek. Tidigare fanns en LP-verksamhet men denna fick lägga ner. Så sent som i somras var det fortfarande så att den saknades.

Under sommaren 2009 var detta ett starkt böneämne för mig och jag tog vissa kontakter för att få vara med och bedja fram en nystart av en LP-verksamhet. Dessa kontakter ledde mig ingenstans utan det rann ut i sanden. Dock kände jag mig starkt manad att be och detta gjorde jag i min ensamhet.

Här nere i Fuengirola har detta behov poppat upp vid flera tillfällen. Jag vet att den helige Ande verkar på det sätt Han vill och kallar ut de människor Han vill, så det skulle inte förvåna mig om en öppning redan är på gång. Om eller om inte, så fortsätter jag att be för detta behov. En vandring genom Malmös parker är tillräcklig för att få varje medmänniska att agera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar