torsdag 18 mars 2010

Galaterbrevets 5 kapitel

Nu ska jag göra något jag kanske inte borde göra. Jag ska ta fram vissa meningar i detta kapitel för att uppnå ett koncentrat. Kapitlet handlar egentligen om frihet i Kristus kontra omskärelse. Nu när du vet vad jag gör kan du själv bedöma vad som är rätt.

Ty i Kristus Jesus beror det ..... på om vi har en tro som är verksam i kärlek. (Sammandrag av vers 6)

13 Ni är kallade till frihet, bröder. Använd bara inte friheten så att den onda naturen får något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. 14 Ty hela lagen är uppfylld i detta enda budord: Du skall älska din nästa som dig själv.

16 Vad jag vill säga är detta: vandra i Anden, så kommer ni inte att göra vad köttet begär. 17 Ty köttet söker det som är emot Anden och Anden söker det som är emot köttet. De två strider mot varandra för att hindra er att göra det ni vill. 18 Men om ni leds av Anden, står ni inte under lagen. 19 Köttets gärningar är uppenbara: de är otukt, orenhet, lösaktighet, 20 avgudadyrkan, svartkonst, fiendskap, kiv, avund, vredesutbrott, gräl, splittringar, villoläror, 21 illvilja, fylleri, utsvävningar och annat sådant. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt: de som lever så skall inte ärva Guds rike.

22 Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, 23 trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. 24 De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. 25 Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden. 26 Låt oss inte söka tom ära, inte utmana varandra och inte avundas varandra.


Så här läser jag det: En tro som är verksam. Inte bara inom mig utan i praktisk funktion. Och den är verksam till tjänst för andra. Ingen egotripp med andra ord. Den är verksam genom att jag leds av den helige Ande. Då utvecklas Andens frukter och därigenom har jag en möjlighet till "kvalitetskontroll". Vad ser jag för resultat i mitt liv. Bråkar och debatterar jag. Är min huvuduppgift att vara kritisk till andra eller ser jag min svaghet och låter den helige Ande leda mig till seger.

Läs gärna de ord jag markerat med fetstil. Läs de i ett sammanhang. Så vill jag leva!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar