tisdag 31 augusti 2010

Gud älskar varje människa

Vi talar oss människor emellan om att personkemin inte stämmer. Visst kan det vara så att jag har svårt med en viss människa eller att den har svårt med mig. Men så är det inte med Gud.

Handlingar byggd på mänsklig egoism eller ofördragsamhet fördömer Han starkt. Olydnad likaså, men människan är i grunden alltid älskad. Det finns alltid en väg tillbaks till Guds famn.

En allsmäktig Gud som tillåter saker som krig och annat elände, om han finns, så är han ond har jag hört människor uttrycka. Beroende på hur människans livsupplevelser är så kan jag förstå att denna fråga uppstår.

En person i min bekantskapskrets hade orsakat sig själv många lidanden att han bad "gode Gud tag ifrån mig min egen vilja". Men Gud tar aldrig bort människans personliga val. Om det personliga valet togs bort vore människan en programmerad robot. Med det personliga valet kan lyfta oss, eller sänka oss. Det påverkar inte bara mig själv, det påverkar mitt närområde, ja kanske stora delar av mänskligheten. Adolf Hitlers personliga val kom att orsaka lidande för millioner människor. Mina felaktiga val har inte berört lika många.

Finns det en ond makt som kopplar greppet över människor som väljer att gå ondskans väg? Både Gud och djävul är avskaffade i det moderna samhället. Den människa som fångats av ondskan förnekar inte dess existens. Finns det en väg bort från ondskan grepp? Ja det är det som förr kallades för frälsning, d.v.s. räddning. Efter det att jag vänt mig till Gud och bett om förlåtelse så får jag ta emot denna förlåtelse och inte bara som ord "du är förlåten" utan som upprättelse till att bli en ny människa, eller snarare till att bli den människa du var avsedd att vara.

Slipper jag att möta misslyckanden efter detta? Hamnar jag i en "gräddfil", detta svenska uttryck som beskriver att slippa alla besvär. Nej, det är inte min erfarenhet. Men Gud finns kvar i min livsvandring och vandringen tillsammans med den helige Ande har gett livet en ny dimension. 

Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv. Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom. Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn. Och detta är domen: ljuset kom till världen och människorna älskade mörkret och inte ljuset, eftersom deras gärningar var onda. Ty var och en som gör det onda hatar ljuset och kommer inte till ljuset, för att hans gärningar inte skall avslöjas. Men den som lyder sanningen kommer till ljuset, för att det skall bli uppenbart att hans gärningar är gjorda i Gud.  (Joh 3:16-21)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar