måndag 30 augusti 2010

Vind över kontinenten

Efter att ha levt i Spaniens extrema värme under några veckor så deklarerar jag: Aldrig mer ska jag tala om ineffektiva sydeuropéer. Att leva i denna värme handlar om att dricka mycket vatten och om att vila. En överlevnadsstrategi.

På distans hör jag en kyrkklocka. Jag ber för denna stad som är som en skål med många blandade ingredienser. Katolsk traditionalism, modern spansk sekularism, ockultism, turism, festande och fattigdom. Sydamerika, Afrika, Asien och Östeuropa, ja hela världen påverkar gatubilden.

I min stillhet vill jag med värdighet och respekt ta med allt detta inför Gud. Europa från Gibraltar till Nordkapp. Så olika, så lika, vi människor. I mitt inre ser jag den helige Andes vind svepa in över kontinenten. Just nu så stilla men vinden tilltar. Sträck upp armarna och låt vinden omsluta dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar