lördag 21 augusti 2010

Har en generation missat detta?

I ett samtal med en god vän och pastor så sa han: "Börge minns att en hel generation i frikyrkan inte vet vad det handlar om. De har en föreningsverksamhet som de bedriver."

Anledningen till detta yttrande var att vi jämförde intryck från olika kyrkor vi besökt under sommaren.

Så vad handlar det då om?

Om jag utgår från de bibeltexter jag i dag läst så handlar det om Gud, människa, människans slaveri under synden, befrielse från synd genom Jesu död och uppståndelse, upprättelse till ett nytt liv genom och i Honom och till slut ett evigt liv.

Den välmenande förkunnelsen vågar inte möta djupet i konflikten för att detta kan stöta bort människor. Ofta hör man dessa tankar, vackra, visa, men inte livsförvandlande. Efter en predikan säger man: "Vilka fina tankar" med sedan.......

Ibland hör jag beskrivningar av en kristen gemenskap, en församling eller en mindre grupp inom en församling. "Vad fint vi har det, vilken fin gemenskap vi har, vi får vara rädda om denna gemenskap".

Gemenskap är bra och fint. Men se upp. Vill vi då bara ha det på ett visst sätt för att vi ska ha det bra. Är vi beredda att ta in den "besvärliga människan" i vår gemenskap eller stöter vi bort den. De fallna och de svaga ska upprättas i Jesus namn, men det kan också störa vår idealbild när det sker.

Är vår kyrka så prydlig att den icke prydlige vänder i dörren?


En kyrka som är fylld av den helige Andes närvaro stöter aldrig bort utan välkomnar. Den kan vara både vacker och fylld av liv.

Jag läste ett meddelande från en gemenskap jag känner och fokuset i meddelandet låg på "sådana är vi", "så vill vi ha det". Mitt hjärta fylldes av sorg för jag önskade något annat djupare. Om jag skulle ta upp frågeställningen riskerar jag att bli missförstådd för denna typ av insikt kommer inifrån den som upplevt upprättelsen ifrån synd och som vill ge det vidare.

"Men vi vill att människor ska möta Jesus och komma in i vår gemenskap". Ja men vad är det som brinner i hjärtat? Upprättelsen eller den fina gemenskapen?

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag vill kommentera om evigt liv och måste göra det utförligt för att undvika missförstånd.

    Hur man ska leva för att möjliggöra så att Skaparen i Hans nåd förser med Sin förlåtelse står det om i den judiska Bibeln och undervisades också av första århundradets Ribi Yehoshua [se not 1] - från Nasaret. Hans namn förvrängdes sedan till Jesus.

    Den judiska Bibeln – t.ex. ”Hesekiel” 18 utlovar att Skaparen i Sin nåd ska ge Sin förlåtelse till dem och endast dem som gör sitt uppriktigaste att hålla direktiven i ”Moseböckerna”.

    Skaparen kan inte ljuga och ändras inte, såsom det står skrivet i Malakhi 3:6 i den judiska Bibeln!

    Ribi Yehoshua – Messias - levde och praktiserade direktiven i ”Moseböckerna” med ett uppriktigt hjärta, han dog oskyldig och blev ett offer. På grund av detta kan den perfekta Skaparen ge Sin förlåtelse för de tillkortakommanden (i att hålla direktiven i ”Moseböckerna”) hos alla de som gör sitt yttersta i att följa Skaparens direktiv i ”Moseböckerna” (i enlighet med vad som står i ”Hesekiel” kapitel 18 (på hebreiska)) i den judiska Bibeln; samt hos dem som har medvetet brutit mot ett direktiv i ”Moseböckerna” - t.ex. brutit mot förbudet att äta fläsk - och upphör med sin överträdelse och istället börjar göra sitt bästa att praktisera alla direktiv i Moseböckerna icke-selektivt till det bästa av sin förmåga.

    Det som står i den judiska Bibeln och det som första århundradets Ribi [Ribi var hans titel] Yehoshua –Messias- från Nasaret undervisade strider således mot den kristna frälsningssynen förespråkad på denna blogg.

    Att leva på det ovan beskrivna sättet ända tills man dör implicerar att den perfekte Skaparen kommer att fortsätta att ge Sin förlåtelse under hela ens liv, vilket kommer att innebära en fortsatt relation med Honom, vilket leder till himmelriket. Emedan att inte leva på det ovan beskrivna sättet, inte leder till himmelriket enligt Hesekiel kapitel 18 och enligt Ribi Yehoshuas – Messias – undervisning.

    Således, kristna som tror de kommer till himmelriket, gör inte det enligt Ribi Yehoshuas – Messias – undervisning. Utöver det, ”tro på Jesus och att göra Jesus till herre” leder en enligt Messias undervisning och enligt Moseböckerna INTE till himmelriket.

    Noter:
    1.http://www.netzarim.co.il/Shared/HistJes.htm

    SvaraRadera
  2. Hej Anders!
    Visst är det riktigt att Jesus är ett grekiskt/europeiskt uttal av det ursprungliga namnet. Det viktiga är dock vad Han undervisar och i denna undervisning talar han inte bara om sig själv som en som följer lagen utan om sig själv som Guds son och som fullbordar lagen.Jag är ingen teolog och kommer inte vidare att gå in i teologisk diskussion. Däremot vittnar jag gärna om mötet med den uppståndne frälsaren och vad det har inneburit i mitt liv.

    Paulus var inte främmande för din frågeställning (1 Kor 15:17-21:

    Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder. Då har också de som insomnat i Kristus gått förlorade. Om vi i detta livet sätter vårt hopp endast till Kristus, och han inte har uppstått, då är vi de mest beklagansvärda av alla människor. Men nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen* av de insomnade.Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom en människa.

    SvaraRadera
  3. Hej Anders!
    Visst är det riktigt att Jesus är ett grekiskt/europeiskt uttal av det ursprungliga namnet. Det viktiga är dock vad Han undervisar och i denna undervisning talar han inte bara om sig själv som en som följer lagen utan om sig själv som Guds son och som fullbordar lagen.Jag är ingen teolog och kommer inte vidare att gå in i teologisk diskussion. Däremot vittnar jag gärna om mötet med den uppståndne frälsaren och vad det har inneburit i mitt liv.

    Paulus var inte främmande för din frågaeställning (1 Kor 15:17-21:

    Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder. Då har också de som insomnat i Kristus gått förlorade. Om vi i detta livet sätter vårt hopp endast till Kristus, och han inte har uppstått, då är vi de mest beklagansvärda av alla människor. Men nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen* av de insomnade.Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom en människa.

    SvaraRadera