fredag 27 augusti 2010

Vilken väg?

Ett bibelord som gång på gång kommit till mig är ur Jeremia bok. Det handlar om en slags förnyad kallelse för profeten när han brottats med profetkallets vånda.

Därför säger HERREN så: Om du vänder om, skall jag låta dig komma tillbaka och du skall få tjäna mig. Om du skiljer det äkta från det oäkta skall du få vara som min mun. Detta folk skall då vända tillbaka till dig, men du skall inte vända tillbaka till dem.  Jag skall göra dig till en fast kopparmur mot detta folk, så att de inte kan besegra dig om de vill strida mot dig.
Ty jag är med dig för att hjälpa dig, och för att rädda dig, säger HERREN.  Jag skall rädda dig ut ur de ondas våld och befria dig ur våldsmännens hand.
(JER 15:19-21)

Det är speciellt den första delen som kommer till mig. En förnyad omvändelse som bereder väg för en förnyad tjänst. 


Att ha en längtan och kallelse till bönetjänst i en tid då kyrkorna är verksamhetsinriktade kan upplevas som ensamt, men inte är jag förföljd på det vis Jeremia blev förföljd. Min "vånda" är väl en slags "prinsessan-på-ärten-vånda". 

Men att allvarligt och djupt bearbeta murar som ska raseras kräver sitt pris och en beståndsdel är ärlighet i det egna livet. Om du skiljer det äkta från det oäkta skall du få vara som min mun. Jag tror inte detta handlar bara om finna det sanna i tilltalet utan det handlar om profetens hela liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar