söndag 8 augusti 2010

Kjell Sjöberg påminner mig

Jag hade tappat bort kanal 10 på TV:n men återfann den efter ett tips från en yngre generation.

Första gången jag slog på kanal 10 igen så var det ett gammalt program från 1994 med Kjell Sjöberg som undervisade i en församling i Västra Frölunda.

Det var det året, 1994, som jag kom till tro igen och kom att vara med i den på den tiden intensiva morgonbönetjänsten i Centrumkyrkan i Sundbyberg. Kjell mötte jag senare detta år i samband med en stor konferens med Yonggi Sho på Hovet i Stockholm. Jag var ansvarig för kontakten med människor från hela Sverige som önskade förbön i samband med denna konferens. Stanley Sjöberg tyckte att Kjell och jag skulle inleda gemensamt med en bönestund och så blev det. Det blev min enda aktivitet tillsammans med Kjell.

När jag såg TV-programmet så fylldes jag av den helige Ande. Det Kjell talade om gick rakt in. Jag tror jag sett programmet förut men den helige Ande lyfter fram saker så att det blir som nytt. Jag vet att många ställer samma fråga som jag; varför fick inte Kjell vara i tjänst en längre tid och svaret får vi nog först i himmelen.

Några korn från undervisningen. Den ofruktsamma församlingen blir fruktsam genom bön. Våra kyrkor borde vara bönehus för att öppna det som är stängt och stödja predikandet som i sin tur borde ske på gator och torg.

Jag längtar efter att vara en aktiv del av en gemenskap som i bön banar väg och har vissa tankar om när, var och hur detta ska ske. Jag bär detta inom mig och där får det stanna tills vidare.

Efter TV-programmet bad jag en bön om syndaförlåtelse och om förnyad överlåtelse.

2 kommentarer:

  1. Hej Borge

    Jag har skrivit av ett helt band, hit intills 5 bloggar, från ett 30 år gammalt profetiskt band av Kjell sjöberg

    titta bara efter Kjell sjöberg i kategorimolnet

    mvh Hulda

    http://hulda777.wordpress.com/

    SvaraRadera
  2. Intressant, ska titta efter. Börge

    SvaraRadera