tisdag 24 augusti 2010

Tidigt i morse

Tidigt i morse placerade jag mig i en stol och gick in i bön. Jag upplevde det som så viktigt att i sanning pröva allt som jag tror på. Senare efter frukost läste vi ur Matteus evangelium om Jesus död och uppståndelse. Jag rördes till tårar under denna läsning, just inför det stora med detta offer.

Något senare kom jag att läsa en kommentar från Anders länkat till ett tidigare inlägg från mig och det slår mig då att hela den kristna tron grundar sig på Jesus anspråk på att inte bara vara en som följer lagen utan Han talar om sig själv som den som kan förlåta synder.

Utan detta höga anspråk faller kristendomen platt till marken. I en tid av religionsblandning talas det om att vi kan nå Gud på många olika vägar men detta stämmer inte med Jesus undervisning som talar om en väg. Antingen är detta sant och då kan vi förkunna det med kraft eller så kan vi låta bli att förkunna. Vad däremellan är blir helt ointressant.

Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös och ni är ännu kvar i era synder. Då har också de som insomnat i Kristus gått förlorade. Om vi i detta livet sätter vårt hopp endast till Kristus, och han inte har uppstått, då är vi de mest beklagansvärda av alla människor. Men nu har Kristus uppstått från de döda som förstlingen* av de insomnade. Ty eftersom döden kom genom en människa, så kom också de dödas uppståndelse genom en människa. (1 Kor 15:17-21)

1 kommentar:

  1. Säger att det är så skönt att läsa din blogg o få påminelse om vem som skall ha allt ljus på sig. Nämligen JESUS!

    I övrigt ber jag verkligen om bönehjälp för utan färdriktning o dörröppnande från jesus blir det ingen DTS på umu för mig. Ja och frun fattar ingenting vad gud vill att vi ska göra nu.

    Den sista fonden sa nej i går o jag behhöver bönehjälp över vad gud har för plan om min skola och hur den ska betalas.

    att gott i honom
    från Tommy

    SvaraRadera