torsdag 19 augusti 2010

Det tomma kärlet - egenbilden - ledarskapet

Finns det en motsättning mellan att ha en god självbild och att vara ett tomt kärl. Svaret är nej.

Att vara ett tomt kärl innebär att kunna ta emot välsignelser som sedan kan bjudas ut till en törstig omvärld. Motsatsen till ett tomt kärl är ett fyllt kärl som kan vara att vara fylld av vad som på ytan ser ut att vara helt olika innehåll.

Jag kan vara fylld av både av egen rättfärdighet eller egen bristfällighet så att det inte finns plats för något annat. Egenrättfärdigheten kan i sin tur bero på en dålig självbild som till varje pris måste förbättras på inför andra och egen-bristfälligheten kan ha en rot i överdriven fixering på sig själv.

Så tillåt dig att vara en människa med plus och minus och låt dig omslutas av Guds nåd och erkänn ditt behov av nåd. Vandra sedan glad och stolt över att du är just den du är, det finns inte en människa med samma innehåll i hela världen, och tillåt den helige Ande att "coacha" dig i ditt liv till att bli den människa du är avsedd att vara. Tillåt inte Jantelagen att kväva dig och döm inte andra efter denna lag.


Så sitter jag denna morgon i en tom Turistkyrka och ber. Jag finns här för att jag känner en kallelse till detta och jag har ingen aning om hur jag ska bete mig. Inom mig inser jag att om det bara beror på mig så kan jag lika gärna sätta mig i skuggan och sova en stund. Men nu beror det inte på mig och jag känner en glädje i att vägar ska öppnas, inte för att bekräfta mig, utan för den helige Andes verk och det är en frihet i detta att Han lyfter fram de gåvor som behövs i de människor som tillåter Honom att verka.

Som ledare kan jag bara vandra i Jesu efterföljd och tvätta fötterna på mina "dammiga" medsyskon. Han gjorde detta för att visa på det framgångsrika ledarskapet. Att ha mod att betjäna i stället för att betjänas. I vår invanda norm bekräftas framgång i ledarskap av att vi blir betjänade.

Men denna skatt har vi i lerkärl, för att den väldiga kraften skall vara Guds och inte komma från oss. 2 Kor 4:7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar