måndag 12 april 2010

Tänd av Anden

I dag var jag på bibelstudium i Centrumkyrkan i Sundbyberg. Stanley Sjöberg talade om den övervinnande kyrkan som bar de kännetecken som beskrivs som den karaktär Jesus hade.
Tidigare på dagen hade jag läst förorden i Lewi Pethrus "Brytningstider Segertider".
Pethrus berör där sambandet mellan församlingens förhållningssätt och individens fria av den helige Ande ledda initiativ. Dessa budskap sammanföll på något vis inom mig.

Vännen Bengt Winroth hade läst om Coop Väst planer på att bojkotta varor från Israel och reagerat gentemot Coop och med kontakt till olika tidningar. Själv minns jag ett samtal jag för några år sedan hade med en inköpsansvarig på Coop eftersom jag saknade Jaffa apelsiner som jag tycker om. Denne man talade inte om bojkott utan argumenterade i andra termer, men jag vart inte övertygad. När jag nu ser Coop Väst agerande så blir min slutsats att det pågår ett spel ovanför mitt huvud. Att lämna Coop blir då alternativet. Bibelns undervisning att hela världen ska vända sig mot Israel känns nära.

Jag blev ombedd att tala efter Stanleys bibelstudium. Jag upplevde mig fyllas av den helige Ande och började kraftfullt att tala om att inte gå med på den utveckling som sker i Västeuropa. Att inte bekämpa människor med åsikter, utan som Stanley undervisat vara fylld av Jesus karaktär. Förenklat: Tydlig klarhet men fylld av kärlek till människorna. Mot ondskan men inte mot människorna. Sätt ned foten. Stå för din tro. Förlita dig på Guds väg, undrens väg som öppnar nya portar. Samma kraft som verkade i Jesu Kristi uppståndelse verkar i oss!

PS Jag ska låta detta sjunka in och återkomma mer tydligt om vad som just nu starkt berör mig. DS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar