onsdag 21 april 2010

Är politiska partier sekter?

Jag var inne i en diskussion med en person om detta med att Livets Ord anklagas för att vara sekt. Jag vet inte hur Livets Ord var för över tjugo år sedan, men jag tror inte man kan sätta sektstämpel på dem ens på den tiden, även om det finns saker att kritisera.

När en församling är varmt troende finns risker för att vissa människor rusar på på ett sätt som inte är vist och som kan störa andra. Speciellt om dessa är inne i livskriser. Ett entusiastiskt  predikande kan förstärka ett sådant drivande beteende.

När jag efter att ha förlorat tron en gång i tiden lämnade den pingstförsamling jag då tillhörde så förlorade jag i ett nu alla mina vänner. Detta kan jag vara kritisk emot, men inte stötte de bort mig. Det var väl så att våra liv inte längre möttes på samma planhalva, men visst skulle en vänskap kunna fortsatt. Men inte var det en sekt som stötte ut.

En person sa till mig; men Ulf Ekman vill starkt påverka i en viss riktning. Javisst, det vill väl alla förkunnare och alla politiker men inte kallar vi politiska partier för sekter. Eller ????

Det stör mig oerhört att media vill ge en bild av Livets Ord idag som en sekt. Det är en levande kristen församling som bär på en börda av smutskastning i media. Någonting jag räknar med i framtiden kommer drabba alla som vill leva i en bibeltroende kristendom. Så låt oss kritiskt granska medias arbetssätt och sluta upp med att stämma in i deras onyanserade kritik.

1 kommentar:

  1. Jag håller med i ditt resonemang. Tyvärr är det just nu "inne" att fördöma och/eller förlöjliga allt som har med genuin Kristen tro att göra (ja, faktiskt allt som har med tro att göra förvanskas).

    SvaraRadera