torsdag 1 april 2010

Det mest värdefulla

Som blommor, lysande bredvid varandra, är deras vackra liv. Fyllda av äkthetens guld.

 Jag sökte efter ett ord i Bibeln som handlar om hur värdefull varje människa är som söker sig till Herren. Deras liv och död är betydelsefulla för Honom. Vi lever våra liv och livet innehåller för för alla människor både glädje och sorg, framgångar och misslyckanden. Till slut kommer summeringen av våra liv, ingen kommer undan denna summering.

Runt mig här i Fuengirola finns det människor som är som strålande smycken. Långa liv tillsammans med Jesus har format dem så vackert. Jag fylls av gripenhet och kärlek när jag möter deras livsöden.
Varför har de då fått möta svårigheter och möter sorg. Gud du som är allsmäktig kunde du inte förskona från detta?

Samma fråga ställde Jesus i Getsemane, när Han var i bön inför det stora offret.

"Min själ är djupt bedrövad, ända till döds. Stanna här och vaka." 35 Han gick lite längre fram och föll ner på jorden och bad att han om möjligt skulle bli förskonad från denna stund. 36 Han sade: "Abba,* Fader! Allt är möjligt för dig. Tag denna kalk ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill." Mark 14:34-36

Denna kamp slutfördes och ur Jesus lidanden växte en välsignelse till mänskligheten fram. Allt är möjligt för Dig varför måste jag bära detta lidande?

Även våra sorger har ett innehåll av guld fastän vi inte kan se det när sorgen pågår. Smärtan tar överhanden.

Äktheten i er tro är långt värdefullare än guld som är förgängligt, fastän det håller provet i eld, och den tron skall visa sig bli till lov, pris och ära, när Jesus Kristus uppenbarar sig. 1 Petr 1:7

Jag vet inte varför jag i dag så starkt grips av kärlek till alla som fått kämpa i sina liv, men så är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar