tisdag 20 april 2010

Hur många gånger hoppar en avhoppare av?

Läste i dagens nätupplaga av Dagens Nyheter ett antal artiklar som handlade om sekter. Rubriken var "Han hoppade av från Livets Ord". Tänkte att något nytt hänt men upptäckte att samme Livets Ord kritiker som kritiserat dem ett antal gånger nu gett ut en bok om saken. Journalisterna skapade med utgångspunkt från detta en samling artiklar där ett antal sekter sammanfördes. Beatels sektledare och sexuellt betonade sekter blandades friskt tillsammans med råd från psykologer om hur man gör för att stödja dem som hoppar av.

Citatet från avhopparen inger inte förtroende: "För tjugo år sedan kunde det hända att alla satt med hinkar i knäet under gudstjänsten för att kräkas ut sina demoner. Sådant förekommer inte numera. Men det är fortfarande en rörelse där medlemmarna manipuleras med hot om helvetet och löften om himmelriket."

Jag ser framför mig en full kyrka där hundratals människor och hundratals hinkar blandas och alla bara spyr. Jag tror aldrig detta har inträffat. Det handlar om en svepande kritisk formulering från en kritiker.
Men det journalistiska upplägget är manipulerande så kritiken om manipulation kan vändas tillbaka mot Dagens Nyheter.

Runt tiden när jag kom till tro 1994 hade vi i Centrumkyrkan i Sundbyberg besök av Runar Sørgaard som vid den tiden verkade i Livets Ord. Detta besök berörde mig mycket negativt och jag minns att jag gick från gudstjänsten och ner i nedre salen och bad förtvivlat. Efter detta har jag haft en tröskel att besöka Livets Ord i Uppsala. Trots att jag är kritisk mot historiska överdrifter så tackar jag Gud för Livets Ord som utgör en front mot ondskan mitt i otrons Uppsala. Ulf Ekman är en karismatisk talare men vad jag hört och läst av honom talar inte om en manipulerande person, möjligen engagerande. När jag var på besök i Kazakstan så mötte jag kristna som inspirerats från Livets Ord, så jag vet att Livets Ord är till stor välsignelse över stora delar av länderna öster om oss.

En stor varningsflagga bör dock hissas för Dagens Nyheter som manipulerar i sin kristendomsfientlighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar