fredag 2 april 2010

I dag långfredag

"Förlåten rämnar" En liten målning jag gjorde för ett antal år sedan.

Med förundran ser jag påskprocessioner dra igenom de spanska städerna. Människor klädda i dräkter liknade Ku Klux Klan kåpor bär stora statyer genom stadens gator till dov trummusik. TV kanalerna fylls även de av bilder på processioner.

I våra nordliga länder har påsken förvandlats till häxornas och kycklingars helg. Här i Spanien handlar påsken och Kristus och Kristus lidande. Respekten för det tunga som skedde Jesus när Han valde att ta på sig offret är hedersvärd. I den nordeuropeiska kulturen saknas denna respekt. Men inte kan vi människor genom att vi identifierar oss med Hans lidande nå frälsning. Frälsningen kommer till oss genom att vi tar emot gåvan som är oss given.

Bouleklubben är nordisk och spelar kula som vanligt i dag. Detta vill jag inte göra, men jag vill inte heller bära en tung staty av min frälsare. Honom vill jag vara nära genom den helige Ande och tacka Honom för allt Han gjort för mig.

1 kommentar:

  1. Det är ju så att vi kan endast genom nåden ta emot frälsningen när vi har lagt vårat liv i gudshand och sagt vi erkänner jesus kristus som vår frälsare o herre. Som jag ser det kommer vi honom närmast i bön.

    Det är ju det som är så skönt med herren. man behöver ju inte prestera en massa saker bara ge honom sitt hjärta o liv o han har lovat oss kärlek o evigt liv.

    Det har blivit så uppenbart för mig hur stark nåden är från herren och hur han i mig har lagt en nöd för instängda o sovande församlingar som inte ger herren sitt bästa utan smulorna.

    ha en underbart skön påsk
    mvh Tommy med familj

    SvaraRadera