söndag 22 april 2012

Vilken är din vandring i tro?

När Abram, senare Abraham, kallades av Gud att vandra till ett nytt land, för att bli ett nytt folk, så saknade han en hållbar teologi, eftersom en sådan vid den tiden inte fanns tydligt formulerad.

Men han trodde på Gud och lämnade staden Ur för en spännande vandring, som i sin förlängning kom att skapa ett nytt andligt klimat för hela mänskligheten.

Träskulptur av Lewi som min far, Hjalmar Schönbeck, gjort.
Fotograferad i Filadelfiakyrkan innan denna gjordes om till scen
När jag tänker detta så längtar jag plötsligt att få höra en fullsatt Filadefiakyrka i Stockholm sjunga Lewi Pethrus sång "Löftena kunna ej svika". Sången som inspirerats av Guds löften till Abraham.

I min vandring i tro finns en bild som kom till mig under en morgonbön i Centrumkyrkan i Sundbyberg på nittiotalet. Jag fick då i mitt inre se en fullsatt Filadelfia-kyrka, där den helige Andes kraft gick över läktarna på samma vis som vågen går över en idrottsarenas läktare. Och det handlade om en helt vanlig gudstjänst, inget konferenstillfälle. Denna bild är, för mig, ett slags sigill över den kommande väckelsen i Norden. (För andra kan den vara en överspänd kristens fantasier).

Vad har du inom dig som beskriver din vandring i tro? Var inte rädd att ta fram det du bär inom dig. Vårda detta främst i din dialog med Herren. Våga lita på att det är Han som skapat din tros dröm och att Han gläds när du lever i denna vision. Omvärlden är inte alltid mogen att ta den till sig, men det var den säkert inte heller på Abrahams tid.

Låt visionen växa till i Herrens omsorg och i Hans tid. Du kan aldrig forcera den. Men Guds löften håller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar