fredag 20 april 2012

Se människan - älska människan

Denna bild tog jag i morse på "plattan" vid Sergels torg i Stockholm. För mig representerar den uppburrade duvan i köldens Stockholm, människan.

Runt omkring lyser mångfaldens skyltfönster ut sitt materialistiska budskap. Köp, konsumera så blir du lycklig.

Men duvan söker sig till den punkt av ljus som finns mitt i allt som händer.

 Ljuspunkten är ungefär på den plats där Sankta Claras kaffevagn brukar stå. Platsen där Guds omsorg manifesteras av villiga människor. Tack gode Gud för allt vad Sankta Claras kyrka gör för de svaga i samhället.

Lilla människa. Han som Har omsorg om sparven (och duvan) Han har omsorg också om dig.

På vägen in till Stockholms centrum tog jag tunnelbanan. Medan min blick registrerade människorna på väg till sina arbeten tänkte jag på detta, att vi människor är skapade av Gud för att vara i relation med Honom. hans kärleks barn.

Jag skummade också tidningen "Världen i Dag" i min I-phone. Såg att just detta med gudsrelationen var någon som förundrade humanisterna vid det möte där teologen Stefan Gustavsson berättade om kristen tro för de samlade tvivlarna. Även för mig var det en aha-upplevelse den gång gudsrelationens verklighet överskuggade religionens torra teori.

En kärlek till människorna i den fyllda tunnelbanevagnen fyllde mig. Ansiktena speglar mycket om vardagens händelser och arbetets press. I min fantasi speglas relationsproblem för stressade nutidsmänniskor. Trassel med barnpassning, x-et som inte tar sitt ansvar, kommande möte på jobbet, det nya datasystemet som inte vill fungera och en chef som bara vill glänsa och som inte gör det han ska.

Mitt i allt detta finns ett möte viktigare än alla andra möten. Mötet med Jesus. Jag ber, käre Jesus hjälp människan att få ro att finna Dig mitt i sitt stressade liv. Hjälp också oss kristna att leva ut din kärlek i vår tid. Hjälp oss att skapa mötesplatser där din kärlek flödar. Som duvan som söker sig in i ljuset söker sig människor till dessa platser. Hjälp oss att förtrösta på dig och lita på att du själv möter människor, att inte vi bär bördan, den är din och Du finns där för oss alla.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar