onsdag 11 april 2012

Vandra i ljuset

Jag befinner mig just nu på resa, noga räknat på ett hotell längs en av pilgrimsvägarna till Santiago de Compostela. Hotellet heter Camino de Santiago, dvs vägen till Santiago.

Här på hotellet finns en böneplats, lite offentlig i min smak, men ändå.
En vandring längs en pilgrimsled vore intressant. Bredvid vår bilväg slingrar sig en upptrampad grusstig. Upptrampad sedan många hundra år.

Det vore intressant att vandra där människor vandrat av tro så länge. Bönepromenader rekommenderas.

Däremot är jag tveksam till "heliga platser" om de tar för stor plats i tänkandet.

Gärna respekt för vad som hänt i kristna historien och respekt för människor som vandrat i gemenskap med Gud. Men vägen till det allra heligaste öppnades för alla människor den stund förlåten brast itu vid Jesu död på Golgata.

Så jag måste inte vandra till en bestämd plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar