tisdag 24 april 2012

Kärlekens väg


Jesus är så mycket större än alla mina tankar.

Nu ser vi en gåtfull spegelbild, men då ska vi se ansikte mot ansikte. Nu förstår jag endast till en del, men då ska jag känna fullkomligt, liksom jag själv har blivit fullkomligt känd.*

Som blomman öppnar sig mot ljuset,
så öppnar sig min själ sig mot Jesus.
Vem du än är så skulle jag vilja krama om dig och föra dig fram till Jesus om du inte redan lärt känna Honom. Jag kan inte på egen hand beskriva Jesus och kristen tro för dig, ämnet är för stort för att jag ska kunna greppa det. Likaväl skriver jag texter, därför att mitt hjärta brinner.

Min älsklings-sångtext är Sven Lidmans: ”O salighet, o gåtfullhet, o Kristi törnekrona, som mer än världens visdom vet, och världens synd kan sona”.

Lidmans text innehåller efter denna knivskarpa inledning också stora ord om den fortsatta kristna vandringen. Ord som hans livs verklighet kom att pröva. Men orden är sanna. För oberoende av våra tillkortakommanden så finns vi i Kristi famn om vi vill vara där. För famnen är öppen.

Denna underbara motsättning att Han som är helig och som aldrig kan låta synden smutsa sin helighet. Han öppnar sin famn till full storlek för att krama om syndaren och säga: Du är förlåten. Gå och synda inte mer, och Han säger det inte bara första gången du kommer, Han säger det gång på gång.

Detta är den verkliga kärlekens väg.

* 1:a Kor 13:12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar