torsdag 19 april 2012

Funnen av Gud

På posten fick jag en försändelse från IBRA. En bok skriven av Eva Skog. Namnet är "Funnen av Gud" och berättar om olika människor i sammanhang där kristendom inte på något sätt är naturligt att finna.

Förvandlande möten med Jesus kommer till stånd i  t.ex.muslimska och buddistiska sammanhang. Det är som om dessa möten kommer till stånd genom Guds egen uppsökande verksamhet. Jag berörs starkt av den helige Ande när jag läser.

För att dessa möten ska bli av behövs också lydiga kristna som är beredda att gå de vägar som Herren öppnar och ta på sig uppgifter som Han ger, ibland mycket besvärliga.

När jag var litet barn var en missionär en annan slags människa som kom från ett mycket främmande sammanhang och visade surrande smalfilm med människor av annan hudfärg, som i denna främmande miljö byggde kyrkor av tegel mitt ibland hyddor av helt annat material.

Boken talar om en annan slags mission och det gläder mig att läsa den. Tack för berättelserna.

Men vi då? Vi befinner oss också i ett icke kristet sammanhang. Hela den svenska nationen är ett icke kristet sammanhang. Även i många kyrkor förkunnas ett förvanskat evangelium. Jag tror det var pastor Stanley Sjöberg som kallade det ett "efter-kristet samhälle".

Många människor i detta samhälle har mött en kristendom som är förvanskad. Jag talar då inte bara om förvanskad teologi som lämnat Bibelns undervisning, utan även om församlingar som stenhårt hållit sig till texterna, men glömt bort att allt som inte är gjort av kärlek helt saknar värde. Det brukar finnas två diken, ett på var sida av vägen. Människor som ärligt söker Gud blir brända, ja kanske andligt utbrända.

Om nu Gud möter människor i muslimsk och buddistisk miljö, skulle Han då inte möta människor i vår andligt hårda, materialistiska, efterkristna miljö?

 Jo givetvis gör Han det. Jag själv är ett exempel på detta. Trettio år borta från tro, helt förkastande allt det jag uppfostrats till, för att sedan möta Gud och det var Han som ordnade detta möte.Själv var jag ärligt tvivlande på allt vad tro heter.  Jag kan känna igen mig i gudsmötena jag läste om i boken och vet att sådana möten även är möjliga i Sverige i dag.

Men det behövs även här människor som går de vägar Herren öppnar och som lever ut en äkta kristendom, fylld av den väldoftande kärleken, en kärlek som har sin källa hos Gud.

I mitt fall en mamma som bad under årtionden, där hon inte kunde se någon positiv förändring. Men hon fick sitt bönesvar till slut.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar