söndag 15 april 2012

Åter i Sverige - kallelsen

Är nu åter i Sverige och funderar över hur jag ska uttrycka det jag bär inom mig. Kallelsen till förbönstjänst (intercession) tränger på allt starkare  i mitt inre.

Våren kommer även i vårt andliga landskap.
Här ser du årets vår, som den ser ut,
 på en fransk rastplats.
"Gå min väg, utan kompromiss, men bara där jag öppnar dörrar. Du kommer att få uppleva motstånd, men jag ska vara med dig". Det är ett tydligt tilltal jag bär inom mig. Det ska bli spännande att se vilka dörrar som öppnas.

Samtidigt gäller det att vara en ödmjuk tjänare, som gör allt för att "kroppen", församlingen, ska byggas upp.

Visst ser jag att församlingen på många ställen fjärmat sig från det centrala i vår tro. Jag märker att budskapet anpassas till tidsandan. Jag talar då inte om att tala ett språk som samtiden förstår. Jag talar om att ducka för det tuffa i omvändelsen, att släta ut evangeliet för att inte stöta sig med någon.

"Jag är så trött på gulli-gull kyrkan" sa en pastor till mig nyligen.

Låga trösklar, ja! Men inget utslätat evangelium. Predikan måste grunda sig på vad Ordet, Bibeln, säger.

Tydliga predikningar är en bristvara i vår tid. Mänskligt fina religiösa betraktelser finns det dock gott om. Efteråt säger man vilka fina tankar jag fick höra, men de skakar inte om. Omvändelsen är totalt omskakande så jag behöver skakas om.

Ordet beskrivs som ett svärd. Ett svärd som skär fram/ut det väsentliga för oss. Predikan är förkunnelse av Ordet. Något annat får den aldrig vara. Handlar det om mina egna tankar och utvikelser från Ordet så försvagas förkunnelsen.

ALPHA-materialet är för mig exempel på förkunnelse på modernt språk som inte duckar för Bibelns innehåll. Visst, den tar inte ställning i vissa teologiska tvister, men den lyfter fram det väsentliga i evangeliet. Därför fungerar den i vår tid,

Ödmjukhet, enkelhet, tydlighet, bibeltrohet och denna förkunnelse uppbackad av oceaner av bön.

För egen del vill jag vara i en bönetjänst som ska betjäna de många små eldar av väckelse som Herren tänt i många olika kristna sammanhang. Överallt finns de, människorna som längtar och ropar till Herren om väckelse. Som små lysande eldar med intensivt ljus, så fick jag se dem, Väckelsen kommer, men som eld som kommer genom eld, många små eldar. Ge inte upp. Herren har kallat dig att stå stadigt upp i vår tid!








1 kommentar:

  1. Något att bedja för ?.

    http://www.blogger.com/comment.g?blogID=4332311803766211412&postID=2491473315537018839&page=1&token=1308209531439

    Arne Strand.

    SvaraRadera