onsdag 25 april 2012

Var det detta det handlade om?

Hösten 1994 hölls en stor kristen konferens på Hovet i Stockholm med den kände koreanske pastorn David Yonggi Cho. Själv hade jag kommit åter till tro 1 januari 1994 och ägnade hela detta åt förbön för konferensen. Pastor Stanley Sjöberg hade tagit initiativet till denna konferens och det blev naturligt att vi under detta år ägnade varje vardagsmorgon i Sundbybergs Centrumkyrka åt förbön för konferensen.

Under själva konferensen var jag ansvarig för kontakten med människor från hela Sverige som önskade förbön av David Yonggi Cho.

Men en annan mycket märklig sak hände mig under konferensen. Jag fick ett tydligt Herrens tilltal att kontakta ledningen för Frälsningsarméns kår på Södermannagatan i Stockholm. Mitt uppdrag var att anordna fyra stycken bönesamlingar för något som skulle ske på denna kår. Eftersom jag inte kände någon på kåren, eller över huvud taget någonsin varit där, så kändes det konstigt att ta denna kontakt.

Jag drog ut på det, men tog sedan på våren 1995 kontakt med kårens ledning. De hade vid ett tidigare tillfälle fått ett profetiskt tilltal om en väckelse som skulle börja på denna kår, (om jag minns rätt hade Roger Larsson sagt detta), så de ställde upp på mitt initiativ att ordna dessa bönesamlingar. Dock hann vi inte med mer än tre stycken samlingar eftersom jag försinkat det hela.

Kårens skylt säger est. 1998
Tiden gick och jag fick höra talas om att kåren på Södermannagatan skulle läggas ner. Någon ytterligare kontakt hade jag inte med kåren. Nog funderade jag vad Herren menade med tilltalet till mig. Ett blindskott? Men det hade ju varit så tydligt.

När jag i dag vandrade på Södermalm i Stockholm så såg jag att det bedrivs verksamhet i lokalerna och vad jag förstår en ny sorts frälsingsarméverksamhet. Var det detta Herren talade till mig om hösten 1994? Lite roligt är det att verksamheten tydligen etablerade sig under år 1998. Undrar vad som hände under tiden mellan åren 1994 och 1998?

Bilder visar på nytänkande verksamhet.

Gud välsigne er på Kår 393.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar