fredag 6 april 2012

Gemenskap med Herren


Av David.
HERREN är mitt ljus och min frälsning, 
för vem skulle jag frukta? HERREN är mitt försvar,
för vem skulle jag vara rädd?
När de onda kommer emot mig och vill uppsluka mig,
mina motståndare och mina fiender, då skall de själva stappla och falla.  

Om en här belägrar mig fruktar ej mitt hjärta.
Om krig bryter ut mot mig är jag ändå trygg.

Ett har jag begärt av HERREN, det längtar jag efter:
Att få bo i HERRENS hus i alla mitt livs dagar
för att se HERRENS ljuvlighet och betrakta hans tempel.
Ty han håller mig gömd i sin hydda på olyckans dag.
Han beskyddar mig i sin boning, han för mig upp på klippan.
Nu kan mitt huvud höja sig över mina fiender runt omkring mig.
Jag vill offra jublets offer i hans hydda,
jag vill sjunga till HERRENS ära och lova honom.



Början av Psalm 27 kunde handla om att vara kristen i vår tid i västerlandet. Hur då menar du, hör jag någon fundera?

Påskens budskap: Korset är vår seger!
Du och jag är ständigt utsatta för det ondas påverkan och du kan inte gräva ner dig i en skyttegrav och krampaktigt hålla fast din tro. Du ska leva i världen, men inte av världen. Ett antal antikristliga tankekonstruktioner dominerar kulturen i vår tid. Ibland blir ondskan mer påtaglig än så.

Var beredd på och medveten om vad andlig krigföring handlar om. I berättelsen om de tre musketörerna firar dessa tre krigare festmåltid, med dricka och allt, mitt framför ögonen på fienden, men här handlar det om en litterär saga. Töm vinbägaren och börja att fäktas. Bli en hjälte.

Ska du fira fest mitt inför ögonen på fienden, så ska det vara den slags "fest" som andra stycket av Davids psalm talar om. Med David säger även jag, att en sak längtar jag efter, detta att få vara i gemenskap med Herren alla dagar. Han omsluter mig med kärlek och ger mig styrka att hålla huvudet högt. Då vinner jag andlig seger och jag jublar inför Honom och inför hela världen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar