måndag 6 september 2010

Surfa på Guds kärlek

Inför profeten Elias himlafärd önskade sig hans lärjunge profeten Elisa dubbel arvslott av Elias ande. Om ett sådant val vore möjligt för mig skulle jag välja att önska dubbel arvslott av prästen Sören Stadell. Han är ett stort föredöme för mig. Faktum är att jag för en tid sedan bad Herren att få bli formad till en personlighet med en sådan ständigt strömmande kärlek till Gud och alla människor, en sådan enkel rak tro och alltid närvarande glädje.

Så hände det mig det märkliga att jag under en bilfärd överfölls av en sådan kärlek till vännen Lars Petersson och hans livsverk David Media. Jag fylldes av tacksamhet medan jag hörde en lovsångsskiva.

Vid gårdagens församlingsdag inom Elim Simrishamn så hände det igen. Jag fylldes av en sådan kärlek till några av vännerna som bär Guds verk i Simrishamn att jag bara måste uttrycka detta i samlingen. Väntade bara på tillfället att göra detta och till slut kom möjligheten. Hela mitt inre var fylld av denna kärlek, större än vad jag av egen kraft kan prestera.

Väl hemma inventerade jag alla de vänner jag har och vilka fantastiska människor de är. Hur är det möjligt att just jag fått möta så många underbara människor. Vänner som jag inte möter så ofta men som finns levande inom mig. Tacksamhet till Gud, allas vår skapare.

Jag är troligen inte unik utan det är så att vi alla har en sådan omgivning om vi bara låter den lysa fram i all sin glans.

I mina samtal med Sören Stadell är det just detta jag lagt märke till. Han talar aldrig i värderande omdömen om de människor vi gemensamt känner. Han är alltid fylld av en nyfiken kärlek till vad som hänt dem och genuint hängiven både dem och Herren.

Jag börjar tro att även jag ska få surfa på Guds kärleks vågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar