fredag 10 september 2010

Bilden av en frisk ström genom Skåne

Framför datorn och beredd att skriva men jag vill inte bara skriva tankar som pockar på. Jag stannar upp och ber i mitt inre. Efter en stund är det som om jag såg vatten flyta fram, klart vatten som rinner. Vad är det för vatten frågar jag mig och ser att det är ett av alla de diken som omger åkrarna i Skåne. Normalt flyter vattnet sakta och innehåller rester från ett intensivt jordbruk. Samlas sedan upp i en kvävefälla. Men detta vatten flödar friskt som om det var en mellanstor bäck.

Herre detta är inte den dubbla strömmen dit jag vadar ut för att helt omslutas av det levande vattnet.

Men vattnet flödar friskt och och vattennivån är hög, på sina platser, på gränsen till att svämma över. Det samlas upp som i en sjö med kristallklart vatten och jag gläds över att landskapet berikas av friskheten. Det är som om landskapet ändrat karaktär men fortfarande är det ett öppet landskap.

Jag upplever i mitt inre: Kommentera inte bilden utan låt den leva sitt eget liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar