måndag 13 september 2010

Överraskad av den helige Ande

Första delen av Jack Deere's bok "Suprised by the power of the Spirit" är något jag gärna läser flera gånger. Jack var en lärare och pastor som var helt övertygad om att Gud inte längre talade direkt till oss och att under och tecken (förutom omvändelseundret) tillhörde apostlarnas tid.  Han och hans församling kom att inbjuda Dr. John White som talare och den helige Ande kom att manifestera sig.

Detta innebar en total förändring för John Deere och vissa avsnitt i berättelsen om hur han av den helige Ande leds in på nya vägar och om de människor som Herren använder för denna omvändelse är fascinerande.

Vi kan alla begränsas av de mänskliga värderingar som vi så gärna lägger till ovanpå den kristna tro vi fått som gåva. Det är en nåd att stilla be om att inte ha en massa otympliga påbyggnader. Jag ser så gärna andras men missar lätt mina egna.

Den stelbenta kristna församlingen har garanterat en mänsklig påbyggnad. Det är denna som gör församlingen stel. Dessutom verkar vi gilla just påbyggnaden, den verkar ge oss någon slags trygghet och vi manifesterar den gärna genom att bygga en kyrkobyggnad.

Låt oss kalla detta "Mitt hus är min borg"-syndromet. Kyrkan mitt i byn kan vara något mycket positivt men också ett tomt skal helt utan liv. Det är mötet med Jesus som utgör skillnaden.

Att vandra med lätt packning genom livet ledd av den helige Ande är mitt ideal. Förvånansvärt ofta tänker jag dock på byggnader i samband med det jag drömmer om ska hända. Bland annat har jag drömmen om ett hus för bön på Österlen. En plats med ständigt pågående bön och lovsång.

Hur skulle du få människor att komma dit för att be säger realisten. Mitt svar är att om jag mänskligt ska syssla med att värva bedjare till ett sådant hus så kan vi lika gärna lägga ner projektet. Annars har vi ett fiasko på gång som bara kostar kraft. Det är bara i det fall den helige Ande öppnar dörrar och välsignar som det kan bli verklighet.

Var rädd om dina drömmar. Respektera dina drömmar, de representerar något gott inför Gud. I den mån de är inom Guds vilja och i hans tidplan kommer de till realitet utan att du blir knäckt (eller går i väggen som vi numera säger).

1 kommentar:

  1. Härligt Börge! Predikade just om att resa med lätt packning i söndags. När vi reste ner till Spanien fyllde vi tre väskor med kläder som det visade sig att vinte behövde. Vi hade ju allt vad vi behövde i lägenheten sedan tidigare. Temat blev, varför bär vi på en massa onödiga livsbördor. Det finns någon som har lovat att bära dem åt oss. Apropå drömmar - lokalen bredvid!
    Bernt

    SvaraRadera