tisdag 7 september 2010

Gäller majoritetens värderingar?

I dag blir jag politisk. Det är väl influens från valrörelsen som jag inte helt kan undvika.

Som kristen kan jag ha mycket klar bild över vad min tro innehåller av värderingar och beslut. Jag kan bestiga intoleransens väg som innebär att jag inte nöjer mig med att låta min tro influera allt jag gör och därmed föra samhället åt ett visst håll. Nej när jag bestiger intoleransens väg angriper jag människor som inte delar mina värderingar. Detta är en balansgång som är svår.

Friheten begränsas alltid i ett samhälle annars uppstår anarki men när politiker anser att deras värdegrund berättigar dem att detaljreglera andras liv då passeras en gräns. Lars Ohly tydliggjorde detta i sitt uttalande om bröstpumpning. Hans kollegor bland de röd-gröna blev förskräckta. Han talar så det märks vad vi sysslar med, att detaljreglera och styra människor, att ta bort deras ansvar över sitt eget liv. "För din egen skull" som en slogan en gång ljöd.

Som kristen bör jag vara lika hänsynsfull mot andra människor som den helige Ande alltid är. Det fria valet utgör en grund. Det vore att ljuga att säga att kyrkan alltid varit sådan. Speciellt när den varit statsbärande har missbruk förekommit. Hur går jag emot det onda utan att själv bli ond?
Gud har vrede mot ondskan men älskar människan och vill möta även de som går ondskans väg. Han vill inte att de ska fortsätta vandra på ondskans väg. Han vill rädda oss men tar aldrig bort det fria valet.
Kärlek utan fritt val kan aldrig vara kärlek. Då kallar vi det i stället manipulation.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar