söndag 5 september 2010

En andlig kamp pågår

Jag sökte på internet på några kända amerikanska kristna namn och hamnade i en debatt vars eftersmak inte kändes bra. På intet vis vill jag ge mig in i en debatt genom att säga den har rätt eller den har fel. Men jag kan konstatera att vi alla befinner oss i en andlig kamp där fienden vill beröva oss kraften i vår tjänst. Våra val är så viktiga.

Att predika i ett i förväg utannonserat TV-program där tusentals av människor sätter sin tilltro till en viss predikant. Hur gör han den dag gudsrelationen är störd genom en synd som inte klarats upp ännu? Talar han bara på som om allt var bra och hoppas att Gud ska välsigna. Risken finns att han höjer rösten för att det inte ska framgå att allt inte är så bra. Fienden vill givetvis utnyttja en sådan situation. Rätt svar borde vara att säga: Jag kan inte predika i dag eftersom jag inget har att säga. Broder, syster, du får predika i mitt ställe. Men vem har detta mod?

På olika sätt har Herren lett mig in på vikten av det personliga valet i varje situation. Att välja bort (besegra) frestelsen genom att söka Herrens stöd. Att välja att börja dagen med Guds ord i stället för allt annat som pockar på utrymme.

Det finns nåd även för kända predikanter och jag ber att ödmjukhet ska allt mer bli synlig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar